De pedagogische basis
De jeugdhulpverlening is volop in ontwikkeling. Vanuit de landelijke overheid is er een Hervormingsagenda Jeugdzorg en een Toekomst- scenario Kind- en Gezinsbescherming gekomen. Hiermee hoopt men de vraag naar jeugdhulp en jeugdbescherming terug te dringen en de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren. Ook binnen de teams van Buurtzorg Jong hebben we het afgelopen jaar de tijd genomen om ons te bezinnen en te reflecteren op ons werk.
We zien in de jeugdhulp dat de oorzaken van problemen steeds meer gezocht worden in het kind zelf. De analyse van wat er aan de hand is beperkt zich vaak tot meten, testen, classificeren en het kind vergelijken met het gemiddelde. Daardoor wordt het gemiddelde kind als norm gehanteerd en de oplossingen worden gezocht in het behandelen van het kind zelf.
De vraag naar individuele begeleiding en behandeling van kinderen is daardoor de afgelopen jaren steeds verder gestegen. Individuele behandeling is soms nodig. Daarnaast is het essentieel dat we onze focus verleggen van de kind zelf, naar het versterken van zijn omgeving.
Daarvoor hebben we een pedagogische context nodig waarin variatie de norm wordt in plaats van het gemiddelde, zodat meer kinderen gedijen in hun eigen omgeving. Daar wil Buurtzorg Jong de komende jaren samen met de gemeenten, het onderwijs en alle andere lokale partners aan bouwen.
We willen vaker samen met de schoolteams puzzelen voor kinderen bij wie het niet vanzelf gaat, onderling meer kennis uitwisselen en collectief aanbod ontwikkelen met- en binnen de school. Om dit te realiseren, starten we in 2024 in verschillende gemeenten experimenten om op nieuwe manieren samen te werken met de scholen. Het doel hiervan is niet zozeer om de drempel naar individuele hulp te verlagen, maar juist om samen met het onderwijs jeugdigen dusdanig te ondersteunen, dat zij zich goed kunnen ontwikkelen binnen de eigen context van het kind en zijn gezin.