Onderzoek RIVM Voor L-Kaar Zeist

1000000470RIVM: Aanpak Voor L-kaar van grote waarde voor bewoners L-flat

Het RIVM heeft in opdracht van de gemeente Zeist voor de tweede keer onderzocht wat het team Voor L-kaar betekent voor de bewoners van de L-flat. Op de conclusie zijn we trots: de ondersteuning is volgens de onderzoekers minstens zo waardevol als tijdens de renovatie.

Voor wie we er zijn

1000000072

Voor L-kaar ondersteunt jaarlijks ongeveer 180 huishoudens, van jong tot oud. Waar tijdens de renovatie vooral praktische vragen speelden, komen bewoners nu vaker met complexe en meervoudige problemen rond psychische gezondheid, opvoeding, schulden, school, werk en dagbesteding.

Wat verandert er?

De kern van onze werkwijze is laagdrempelig, nabij, praktisch en vertrouwensgericht. Dat is hetzelfde gebleven. Maar het werk is ingewikkelder geworden: we voeren steeds vaker regie in ingewikkelde casussen, en de duur van de ondersteuning neemt toe. In 2024 was meer dan de helft van de huishoudens langer dan twee jaar bij ons bekend.

Hoe bewoners binnenkomen

Omdat de renovatie is afgerond, komen bewoners nu vooral in beeld via:

  • Sociaal Team en CJG
  • huisartsen, POH-GGZ en andere voorliggende voorzieningen
  • politie of tweedelijnszorg
  • bewoners zelf, vaak via mond-tot-mondreclame

Wat samenwerkingspartners zeggen

plek2

Het RIVM sprak 13 professionals uit o.a. welzijn, politie, POH-GGZ, sociaal team, scholen en woningcorporatie. Hun beeld is eensgezind:

  • Laagdrempelige aanwezigheid in de flat maakt hét verschil. Bewoners lopen makkelijk binnen; professionals kunnen snel schakelen of even “naar boven lopen”.
  • Korte lijnen en vertrouwen zorgen voor snellere en betere ondersteuning, vaak al voordat problemen escaleren.
  • Partners waarderen het dat het team vrijwel iedereen in de flat kent: “We staan hier nooit voor een dichte deur.”
  • Het team krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 8,4.
  • Preventieve werking

Het onderzoek laat zien dat deze aanpak bijdraagt aan het voorkomen van zwaardere problemen:

  • De instroom van bewoners uit de L-flat in de schuldhulpverlening is de afgelopen jaren duidelijk afgenomen.
  • Bewoners met financiële problemen worden sneller gesignaleerd, waardoor schulden vaak kunnen worden voorkomen.
  • Voor vormen van zorg waarvoor een beschikking nodig is (zoals verpleging, hulpmiddelen of woningaanpassingen) ziet het RIVM geen daling, en die is volgens de onderzoekers ook niet te verwachten vanwege de problematiek die er speelt.

Wat als Voor L-kaar er niet meer zou zijn?

Zowel partners als bewoners maken zich zorgen over zo’n scenario. Het RIVM vat hun verwachtingen samen:

1000000471

  • Problemen zullen later in beeld komen en daardoor ernstiger worden.
  • Er ontstaat opnieuw wantrouwen en afstand tussen bewoners en hulpverlening.
  • Andere teams zouden fors moeten opschalen om de wegvallende ondersteuning op te vangen.
  • Het dagelijks leven in de flat wordt minder stabiel en minder veilig.
  • Volgens vrijwel alle geïnterviewden is de aanpak van Voor L-kaar eigenlijk iets dat iedere wijk zou verdienen, maar zeker in de L-flat onmisbaar is.

 

Aandachtspunten voor de toekomst

Het RIVM ziet kansen om:

  • de onderlinge verbinding tussen bewoners verder te versterken (community-vorming),
  • nog meer gezamenlijk op te trekken met partners, over organisaties heen,
  • en helder te communiceren over de positie van Voor L-kaar binnen het bredere sociale domein van Zeist.

 

Lees het RIVM rapport hier