Hulp op de L-Flat
In Zeist staat de L-flat. De grootste flat van Europa met 13 verdiepingen en 728 appartementen. De L-Flat is een dorp op zich. Sinds 2020 is team Voor L-Kaar actief in de L-Flat. Een team van 4 jeugd- en gezinswerkers en social workers die klaar staan voor de bewoners met raad en daad. Zij helpen hen zelf wanneer dat kan, maar hebben ook de mogelijkheid om gespecialiseerde zorg zonder bureaucratie voor de bewoners te organiseren. Hun kantoor op nummer 921 staat elke dag open voor bewoners binnen te lopen voor een kop koffie, om hun verhaal te doen of hun vragen te stellen.
De deurbel gaat op Laan van Vollenhove 921. Voor de deur staat Olivier. Hij is in paniek en in de war en besluit het dan maar eens te proberen bij de dames van Voor L-Kaar. “Het gaat niet goed met mij” is zijn mededeling als de deur wordt opengedaan. Ilse van team Voor L-Kaar biedt Olivier een kopje thee aan en nodigt hem uit om even te gaan zitten. Olivier vertelt dat hij vanmorgen een briefje tussen zijn deur vond waar op stond vermeld dat zijn appartement over twee dagen zou worden ontruimd. Olivier was in paniek en had geen idee wat hij nu moest doen.
Er blijkt dat er veel aan de hand is in het leven van Olivier. Tijdens het dieptepunt van de corona crisis raakte hij zijn baan kwijt. Zijn contacten was hij verloren en hij voelde dat hij er alleen voor stond. Hij wist niets anders meer te doen dan letterlijk weglopen voor zijn problemen. Elke dag verliet hij vroeg in de ochtend zijn huis en ging naar het bos, om rust te vinden. Laat in de avond dook hij thuis zijn bed weer in. Het hele jaar heeft hij zijn brievenbus niet geopend, omdat hij het niet meer overzag. Olivier is de grip op zijn leven helemaal verloren. Zijn internet en telefoon waren inmiddels ook afgesloten vanwege niet betaalde rekeningen dus ook via die kanalen kon hij door niemand meer bereikt worden.
Ilse en haar collega Nikki halen samen met Olivier de brievenbus leeg. Ze sorteren de post per categorie en op datum. Daarnaast bellen ze met de Regionale Sociale Dienst (RSD). Met hulp van Ilse vraagt Olivier met spoed een bijstandsuitkering aan. Ook is Ilse samen met haar collega van de woningbouwvereniging bij Olivier langsgegaan. Zo kon worden afgesproken dat de huisuitzetting met twee weken kon worden uitgesteld om samen een goed plan te maken voor de betalingsachterstanden.
Olivier wordt ontzettend zenuwachtig van alle afspraken die hij met instanties moet maken en alle gesprekken die hij moet voeren over zijn problemen. Hij geeft aan het niet aan te durven om dit aan te gaan. Dus zolang het nodig is gaat Ilse van Voor L-Kaar met hem mee naar de gesprekken. Olivier vertelt dat hij het aandurft zolang er letterlijk en figuurlijk iemand naast hem staat.
Tijdens het gesprek met de RSD gaat Olivier ermee akkoord om een beschermingsbewind aan te vragen. Het vonnis hiervoor was binnen een week rond. Dit maakt dat Olivier nu langdurig geholpen wordt, met het op orde brengen van zijn financiële situatie. Hiermee wordt tegelijkertijd de huisuitzetting voorkomen. Zoals Olivier het zelf zegt: 'Het is zo belangrijk voor mij geweest dat ik iemand face to face kon spreken, toen ik voor het eerst mijn problemen ging delen. Alleen had ik het niet gered!'
Zo zien de collega’s van team Voor L-Kaar hun werk ook. Van mens tot mens, met warme aandacht zo laagdrempelig mogelijk helpen. ”Dat maak ons werk iedere dag weer bijzonder. Je weet van tevoren nooit wat er komen gaat!"
Meer over project Voor L-Kaar
Het project Voor L-kaar richt zich op het ondersteunen van bewoners in de L-flat in de wijk Vollenhove te Zeist. Tijdens een 3 jaar durende renovatie door de woningbouwvereniging krijgen de 728 woningen in de flat een forse opknapbeurt. Een dergelijk grote renovatie brengt gedurende een lange tijd brengt veel overlast met zich mee voor de bewoners. Dat leidt tot de nodige onrust en stress. Het team van project Voor L-kaar doet wat nodig is om de bewoners te ondersteunen gedurende deze renovatie. Het project is onderdeel van de brede wijkaanpak Vollenhove Vooruit. Van team Voor L-Kaar kunnen de bewoners praktische hulp verwachten bij kleine problemen, maar ook professionele ondersteuning als de problemen groter zijn. Zij worden geholpen op allerlei gebieden, ook als het helemaal niets met de renovatie te maken heeft.